Министарство енергетике и рударства Републике Српске објавило је видео снимак најдужег тунела у региону у посљедњих 35 година који је пробијен, истичући да ово није само грађевински подухват, већ корак ка стабилној енергетској будућности Српске.
“Доводни тунел Невесиње – Дабарско поље, дуг 12.125 метара, кључни је дио будућег система хидроелектране „Дабар“. Радови су извођени у три смјене, са око 200 радника, уз уградњу 150.000 м³ бетона, 5.500 м³ арматуре и више од пола милиона кубика ископаног материјала”, написали су из овог министарства.
Како су додали, Влада Републике Српске, путем Министарства енергетике и рударства, заједно са Електропривредом Републике Српске, имала је кључну улогу у стратешкој и финансијској подршци завршетку ове фазе пројекта, која је финансирана из сопствених средстава у износу од око 60 милиона евра, преносе Независне.
“Рад на овако сложеним и технички захтјевним пројектима представља снажну потврду знања, искуства и професионализма домаћих инжењера, геолога и стручњака, који су својим радом доказали да Република Српска има капацитет да реализује најсложеније инфраструктурне подухвате у региону и шире”, написали су они.
Из министарства су упутили захвалност сваком раднику и стручњаку на терену који су допринијели да посао буде успјешно приведен крају.
О пробијању тунела говорио је и Љубиша Пилиповић, директор Пројекта изградње тунела.
“У изградњи је укупно уграђено 150 хиљада кубика бетона, а ископано је 500 хиљада кубика тунелског ископа, са уграђених 5,5 хиљада кубика арматуре, што није било једноставно. Радило се непрекидно, у три смјене, тако да је током цијеле изградње која је трајала од 2017. године, у просјеку на терену било око 200 радника”, казао је Пилиповић.
Додао је да су геолошки изазови били јако велики, јако тешки услови за рад, али и пројектовање, ревизија пројеката, уз доста тешке хидролошке услове.
“Најизазовније је било радити управо на овом завршном дијелу, гдје је најмањи надслој и најтежа геологија, а опасност велика, тако да је до сада страдао и један радник, баш због тешких геолошких услова”, додао је он.
Иако је потешкоћа било доста, са чиме се сложио и Данило Илић, директор ХЕ Дабар, пробој тунела је засигурно велики корак напријед у читавом систему.
“Без обзира колико битна била машинска зграда, ово је најзначајнији објекат у цијелом систему, срце система које повезује ту машинску зграду и будуће језеро. Тако да без овог објекта ХЕ Дабар не би имала функционалност, па се ово данас може назвати и историјским даном”, истакао је Илић.
Напомињући да ће се, у систему ХЕ Дабар, воде из Невесињског поља преводити ка Дабарском пољу, он објашњава да ће се, уствари, на мјесту улазне грађевине вода из будућег језера дистрибуисати до Дабарског поља.
https://www.facebook.com/share/v/17HwXFaWj8
ГЛАС СРЕПСКЕ


