Вијести

Невесињски кромпир постаје бренд

9.10.2017


Невесињски кромпир постаје бренд




Невесињски произвођачи кромпира на добром су путу да добију заштиту географског поријекла, односно заштићено, искључиво право да свој производ продају под именом "невесињски" на домаћем и иностраном тржишту.

Процедуру су покренули у фебруару ове године због дуге традиције, заштите производње и боље откупне цијене. Биће то први сертификован производ у Херцеговини.

Дуга традиција, мјесто међу четири највећа произвођача сјеменског кромпира у региону, одлични услови за узгој органског и кромпира врхунског квалитета- кад се црта подвуче- више него довољно за брендирање и ознаку "невесињски". Први кораци су учињени, а произвођачи су одлучни да њихов производ на тржишту добије мјесто које заслужује.

- Квалитет нашег кромпира је неоспроан. Њему не треба ни наводњавања, ни хемије, ни прихрањивања. Дакле, у питању је чист органски производ - каже Весо Радић, произвођач кромпира из Придвораца. 

Да би кромпир добио ознаку "невесињски", а произвођачи заштитили свој рад, потребно је још неколио степеница. Када се заврше процедуре, овај кромпир продаваће се и по цијенама већим за 30 одсто од садашњих. И што је још важније спријечиће се злопутребе назива и ситуације да се под "невесињски" на тржницама продаје кромпир из увоза или других крајева БиХ.

- У многим мјестима кромпир се продаје под ознаком "невесињски", а ко зна одакле је. На примјер, у Чапљини на тржници имамо такцу ситуацију - каже Радован Унковић, произвођач из Љесковика.

Стручњаци увјеравају да је заштита ознаке једини пут да се злоупотребама имена и поријекла производа стане у крај.

- Инспекције имају право да реагују и уклоне производ који носи ознаку имена, а за то нема одобрење - каже Драган Брењо, замјеник директора Агенције за безбједност хране БиХ.

Начелник општине Невесиње, Миленко Авдаловић каже да произвођачи имамају пуну подршку општине, те да је у току израда студије, након чега слиједи испуњавање услова за добијање ознаке поријекла.

Уз кромпир, Херцеговина има велики број производа којим би могла "освајати" свијет, али на тржишту немају мјесто које заслужују. Један од разлога је тај што нема брендиране производе. Већина домаћих произвођача сматра да је то скуп и непотребан посао. Из компанија смоп добили одговоре: "Имамо квалитетна производ и не треба му брендирање"; "Брендирање је у моди, али немамо пара за бацање": "Име смо смислили сами, а знак ће нам урадити момак који зна на компјутеру"...

Тржиште воли сигурност, квалитет, контролисано поријекло, аутохтонсот и специфичност и за такве производе не жали да плати. Домаћи произвођачи тежи дио слагалице већ су ријешили - преостаје да органска храна и пиће произведене на традиционалан начин брендирају, јер бренд се боље продаје.

 




[ Назад ]